No kan du gå fagskule i fartøyvern
Hausten 2025 gÃ¥r Fagskulen Vestland i gang med fagskuleutdanning i fartøyvern. I løpet av to Ã¥r skal studentane skaffa seg 60 studiepoeng og tittelen «Fagteknikar – Fartøyvern». Opplæringa skal skje ved læringsarenaen Hardanger fartøyvernsenter i Norheimsund. Â
– Dette er eit nybrotsarbeid som lyfter fagfeltet til eit nytt nivÃ¥, fortel direktør ved Hardanger og Voss museum, Ã…smund Kristiansen. Â
Tilbodet føyer seg inn i rekkja av utdanningar som vender seg mot dei som vil læra meir om antikvarisk restaurering pÃ¥ ulike felt. PÃ¥ sikt er mÃ¥let for studiet i fartøyvern Ã¥ ha inntil 15 i studentar under utdanning. Det er eit etter mÃ¥ten lite fagfelt, sÃ¥ studiet gÃ¥r over to skuleÃ¥r, med opptak annakvart Ã¥r. Â
FrÃ¥ før har Fagskulen Vestland eit studium i bygningsvern med læringsarena hjÃ¥ Hardanger fartøyvernsenter, som den gong statssekretær Sveinung Rotevatn opna i 2018. Sidan den tid har Hardanger fartøyvernsenter hausta verdifull erfaring som har kome til god nytte nÃ¥r dette nye tilbodet skulle byggjast opp frÃ¥ grunnen. Â
I tillegg bidreg Hardanger fartøyvernsenter no til Ã¥ oppfylla uttalte politiske mÃ¥l, bÃ¥de nasjonalt og regionalt. Stortingsmelding nummer 16 (2019-2020) Nye mÃ¥l i kulturmiljøpolitikken slÃ¥r fast at det trengs meir spesialisert fagkompetanse innan fartøyvernfeltet, og at den bør knytast til fagskulane til liks med annan handverksutdanning. Meldinga peikar i same slengen pÃ¥ at fartøyvernsentra vil kunne ha ei rolle i dette. Regional kulturplan for Vestland har òg mÃ¥l om at ei vidareutdanning i fartøyvern skal etablerast.Â
Oppbygging av studietÂ
Det er planlagt tre obligatoriske vekesamlingar i semesteret der studentane fÃ¥r sett teorien ut i praksis gjennom konkrete oppgÃ¥ver, alt frÃ¥ det grunnleggjande til det meir komplekse. Gjennom studiet skal studentane vera med pÃ¥ Ã¥ byggja eit fartøy frÃ¥ grunnen av, for Ã¥ læra seg konstruksjonen til minste detalj.  Â
– Noko av problemet for bÃ¥tbyggjarane i dag, er at det er mykje restaurering og reparasjon, men svært fÃ¥ nybygg pÃ¥ dei verfta som driv med trefartøy. For mange kan dette vera eit høve, og kanskje det einaste, til Ã¥ byggja eit nytt fartøy frÃ¥ grunnen, fortel leiar ved Hardanger fartøyvernsenter, Sjur Tarjei Fykse.Â
Mellom samlingane skal studentane arbeida med eigne praktiske og teoretiske oppgÃ¥ver som vert leverte og vurderte. Opptaket til studiet vert gjort ved vurdering av realkompetanse, og er difor òg ope for dei som har erfaring, men manglar fagbrev. Studiet er aktuelt for mange fag, t.d. platearbeidar, mekanikar, smed, snikkar, tømrar – i tillegg til trebÃ¥tbyggjar.Â
Â
- Utviklinga av den nye utdanninga er støtta gjennom prosjektmidlar frÃ¥ Vestland fylkeskommune og Riksantikvaren.Â
- Søknadsfristen vert 15. Mai.Â
- Lenkje til søknadside: https://www.fagskulen.no/utdanning/bygg-og-anlegg/fartoyvern/Â
Â
Om Hardanger fartøyvernsenterÂ
Hardanger fartøyvernsenter er den største avdelinga i Hardanger og Voss Museum og har kring 45 tilsette. Som nasjonalt fartøyvernsenter har senteret eit av dei største fagmiljøa for restaurering av bÃ¥tar og fartøy i Norden, med bÃ¥tbyggjarar, smedar og reipslagarar. I tillegg vert det drive restaurering og dokumentasjon gjennom bygningsverneininga, som ogsÃ¥ fungerer som læringsarena for studentar frÃ¥ NTNU og Fagskulen i Vestland. Â